Μάθημα…αλλιώς.

Μάθημα…αλλιώς.
 30-5-europlan-154x53 24-10-zaxarias-anim-114x53 7-11-lift-anim-139x50 11-11-karnagio-73x40 animx130-bueno 30-10-darts-brok-anim 2-12-glamour-anim-124x53 7-12-markaki-anim-64x33

Ένα από τα βασικά στοιχεία του τρόπου με τον οποίο γίνονται σήμερα τα μαθήματα είναι η βιωματική προσέγγιση τους η οποία απουσίαζε εντελώς τις  προηγούμενες δεκαετίες όπου τα σχολεία ήταν ουσιαστικά κλειστά τόσο στην κοινωνία όσο και σε άλλες ομάδες εργασίας ή πρόνοιας ή επαγγελματικού προσανατολισμού.

Σήμερα έχει ο τρόπος ευτυχώς αλλάξει με τους εκπαιδευτικούς να ψάχνουν τρόπους, πάντα μέσα σε πλαίσια που η νομοθεσία ορίζει, ώστε να γίνεται το μάθημα όχι απλά κατανοητό άλλα κάτι ακόμα πιο ολοκληρωμένο. Ακόμα στις μέρες μες3 το να συζητά κανείς με νέους καθηγητές δεν έχει το βαρύ και κουραστικό ύφος που είχε παλιότερα μια τέτοια διαδικασία όταν ο καθηγητής ήταν ο αυστηρός και ο απόλυτος άνθρωπος. 
Μιλήσαμε με την καθηγήτρια του Γυμνασίου της Νεάπολης Κατερίνα Γαλανάκη για τον τρόπο με τον οποίο η ίδια επέλεξε ώστε να ενημερωθούν οι μαθητές της Γ τάξης του σχολείου στο θέμα “εξαρτησιογόνες ουσίες”.  «Στην  Γ ΄ γυμνασίου διδάσκεται το μάθημα «Ευριπίδη Ελένη», μια τραγωδία που κεντρικό άξονα , μοτίβο και σημείο αναφοράς έχει την αντίθεση ανάμεσα στο «εναι και το φαίνεσθαι». Η αντίθεση αυτή συνέχει  το έργο με όλες τις επακόλουθες και συμπληρωματικές αντιθέσεις . 
Ο Ευριπίδης συνηθίζει να τονίζει την αντίθεση μεταξύ αυτού που φαίνεται και αυτού που είναι, μεταξύ των πραγματικών φίλων και αυτών που διατείνονται ότι είναι φίλοι, μεταξύ της «ετικέτας» που δίνεται στους ανθρώπους και της πραγματικής τους φύσης. Ψευδαίσθηση και πραγματικότητα, φύση και απλή σύμβαση, αυτά τα ζεύγη όρων αγαπητών στους σοφιστές, επανέρχονται συνεχώς στο έργο του. 
Ο Ευριπίδης επέλεξε να δομήσει μια ολόκληρη τραγωδία πάνω σε μια κατάσταση διαστρεβλωμένη ήδη από την αρχή: ο τρωικός πόλεμος θα γινόταν όχι πια εξαιτίας της Ελένης αλλά εξαιτίας ενός ειδώλου της Ελένης, φανταστικού και παραπλανητικού.  Στο βιβλίο του καθηγητή γίνεται προτροπή, οι μαθητές προκείμενου να προσλάβουν και να κατανοήσουν σε βάθος διάφορους όρους αλλά και το νόημα –ουσία της συγκεκριμένης τραγωδίας να την προσεγγίζουν βιωματικά.   


«Ζητούμενο αποτελεί να κατανοήσουν ότι η συγκεκριμένη αντίθεση  συνδέεται με προβληματισμούς για την αλήθεια και τη γνώση.  Γι’ αυτό η αναφορά στο παρόν του μαθητή ή και το συλλογικό παρόν αποτελεί το τέλος της διαδικασίας. 
Το κείμενο ή το θέμα που πραγματευόμαστε δεν αποτελεί αφορμή για αξιολογικές συγκρίσεις αλλά για αναφορά σε σύγχρονα δεδομένα.» Ποια είναι όμως , τα σύγχρονα δεδομένα των μαθητών μας; 
Είναι έφηβοι, μέλη μιας κοινωνίας που η ευριπίδεια αντίθεση κάνει καθημερινά αισθητή την παρουσία της. Οι ελπίδες και τα όνειρα διαψεύδονται , οι απογοητεύσεις πολλές και συχνές .Τα προβλήματα  της σύγχρονης εποχής αμέτρητα. Οι νέοι μας συχνά έχουν άγνοια του κινδύνου και της πραγματικότητας με αποτέλεσμα να γίνονται εύκολα θηράματα για επιτήδειους που τους υπόσχονται φανταστικούς επίγειους παραδείσους. Ο κόσμος των ουσιών είναι ο κόσμος των ψευδαισθήσεων , «των ειδώλων». Εκεί ψάχνουν, δυστυχώς συχνά (όπως διαπιστώνει εύκολα κανείς αν παρακολουθήσει την σύγχρονη ειδησεογραφία) τη λύση στο πρόβλημα που τους απασχολεί, την φυγή από την αβάσταχτη πραγματικότητα, την ουτοπία που οραματίστηκαν. 
Οφείλουμε ως παιδαγωγοί να τους καταστήσουμε σαφές, όμως , πως ο κόσμος των ουσιών είναι ο κόσμος του «φαίνεσθαι», εκεί η αλήθεια είναι διαστρεβλωμένη , εκεί οι παραισθήσεις σε οδηγούν μακριά από την πραγματικότητα, μακριά από την ζωή. Η γνώση είναι εκείνη που σώζει ζωές, που δίνει ουσιαστικές και καίριες λύσεις στα προβλήματα, που βγάζει από το αδιέξοδο, που σου καθιστά σαφές το «εναι» των πραγμάτων.» είπε ενώ δεν έμεινε στο θεωρητικό μέρος μόνο και χθες  κάλεσε την Μαριλένα  Χατζάκη , κοινωνική λειτουργό του ΚΕΘΕΑ , Αριάδνη Αγίου Νικολάου στο Γυμνάσιο Νεάπολης  για να μιλήσει με τους μαθητές.
 Η κα Χατζάκη , θέλησε να εμπλέξει βιωματικά τους μαθητές στην αναζήτηση της γνώσης και αφού τους οργάνωσε σε ομάδες τους παρότρυνε να εκφράσουν με διάφορους τρόπους τις σκέψεις τους σχετικά με το άτομο που σχετίζεται με την εξάρτηση, με το περιβάλλον του αλλά και με τις ουσίες, τις τρεις πλευρές- γωνίες, δηλαδή,  του «τριγώνου της εξάρτησης».
 Με σκίτσα, στίχους, ζωγραφιές, χρώματα και λέξεις  οι μαθητές μας εξέφρασαν τις σκέψεις , τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους. Ακολούθησε συζήτηση πάνω στα αποτελέσματα των εργασιών τους, από την οποία εξάχθηκαν συμπεράσματα για το «προφίλ», τα εσωτερικά χαρακτηριστικά των ατόμων που είναι επιρρεπή στις εξαρτήσεις , για τον ρόλο του περιβάλλοντος (οικογένεια , σχολείο , φίλοι , ΜΜΕ, κοινωνία) αυτών των ατόμων , καθώς και για τα είδη των εξαρτησιογόνων  ουσιών – παραγόντων. 
Τέλος προβλήθηκαν βίντεο και παρουσιάσεις (powerpoint) που αναφερόταν στις συνέπειες της εξάρτησης , στον τρόπο που βλέπουν τα παιδιά τους εξαρτημένους γονείς και στις λύσεις του προβλήματος,  που δεν είναι άλλη από την αλλαγή της στάσης του ατόμου και τον επαναπροσδιορισμό στον τρόπο που αντιμετωπίζει τα προβλήματα και τελικά την ίδια τη ζωή. 
Οι μαθητές ευχαρίστησαν θερμά τη κα Χατζάκη, για την ενδιαφέρουσα προσέγγιση του θέματος  και τον κατατοπισμό σ΄ ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Εξέφρασαν τέλος την επιθυμία να οργανώνονται συχνότερα τέτοιες δράσεις από το σχολείο, έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς μετάδοσης γνώσης αλλά και διαμόρφωσης υγιών και ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, τέτοιων που ,πραγματικά, έχει ανάγκη η κοινωνία μας. Και όταν το κλίμα σε μια τέτοια πρωτοβουλία είναι τόσο καλό, κανείς δεν θέλει να χτυπήσει σύντομα το κουδούνι για το διάλειμμα.
ΘΑΝΟΣ ΚΟΡΟΜΠΥΛΙΑΣ
anim-v-mathisi_250  30-3-kotsov-200 11-6-foroepilisis-104x50 4-seasons-christmas-360
 
29-8-fpa-400-ban